Näin sijoitut korkeammalle hakutuloksissa

Meiltä kysytään usein, miten oman koulutustarjonnan sijoitusta koulutus.fi:n hakukoneessa saa nostettua. Kokosimme tähän artikkeliin muutaman käytännön vinkin!

Koulutusesittelysivut ovat kuin digitaalisia näyteikkunoita palveluihinne, joiden kautta olette löydettävissä vuorokauden ja vuoden ympäri. Esittelysivuilla viihdytään yleensä pidempään jos ne tarjoavat selkeän katsauksen koulutuksen sisältöön. Siksi ytimekkyys, kohderyhmälöhtöisyys ja helppolukuisuus ovat avaimia menestykseen.

Kun haluatte sijoittua korkeammalle hakutuloksissa, panosta koulutusesittelyihin ja pidä niiden tiedot ajan tasalla.

"Kirjoita aina ensisijaisesti ihmiselle ja vasta toissijaisesti hakukoneelle."

Sisältö ratkaisee

Koulutusesittelyyn on luonnollisesti tärkeää sisällyttää koulutuksen nimi, kesto, kustannukset, tieto koulutuksen alkamisesta, koulutustyyppi ja koulutuspaikkakunta. Muita tärkeitä osia koulutusesittelyssä ovat esittelyteksti, kohderyhmän kuvaus, kuva, linkit, metatiedot ja arvioinnit.

Esittelyteksti vaikuttaa olennaisesti hakutuloksissa sijoittumiseen. Tekstiä kirjoittaessa kannattaa pitää ostajapersoonat mielessä. Mitä hän koulutukseltaan kaipaa? Mitä tietoja hän tarvitsee, jotta pystyy päättämään koulutukseen osallistumisesta. Kirjoita aina ensisijaisesti potentiaaliselle kouluttautujalle eli ihmiselle ja vasta toissijaisesti hakukoneelle.

Moni koulutusta etsivä kaipaa lisätietoja koulutuksien kelpoisuusasioista. Kuvaile siis mahdollisimman tarkkaan, millaisia hyötyjä koulutukseen osallistuva voi odotaa saavansa, tarvitaanko jonkinlaista ennakko-osaamista ja millaisia tehtäviä hoitavat saavat parhaan hyödyn irti koulutuksestanne.

Kuva tuo eloisuutta koulutusesittelysivulle. Oikea kuva välittää asiantuntevan, kiinnostavan ja luotettavan vaikutelman koulutuksesta ja vahvistaa esittelytekstin sisältöä. Jokaisessa koulutus- ja kouluttajaesittelyssä tulisi olla hyvälaatuinen ja aiheeseen sopiva kuva. Video on myös hyvä vaihtoehto.

Sijoittumiseen hakutuloksissa vaikuttavat myös arvioinnit, tarkemmin ottaen arviointien laatu ja määrä. Monissa eri yhteyksissä arviointien ja suositusten on todettu olevan tärkeimpiä ostokäyttäytymiseen vaikuttavia Kuluttajat arvostavat niitä ja etsivät niitä aktiivisesti ostopäätöstä tehdessään. Tämän vuoksi haluamme myös koulutus.fi:ssä laittaa arvosteluille painoarvoa. Mitä enemmän muut kouluttautujat saavat arvioinneista apua omaan ostopäätökseensä, sen parempi.

Satsaa näkyvyyteen, viesti selkeästi

Hakukoneemme toiminta perustuu relevanttiuteen. Tämä tarkoittaa, että listausta määrittää se, kuinka relevantteja haut ovat suhteessa siihen, mitä käyttäjät ovat etsineet. Näkyäksenne korkealla hakutuloksissa on tärkeää keskittyä tarjoamaan selkeää informaatiota koulutuksistanne. Kirjoittakaa siitä, mitä ihmiset etsivät ja haluavat ei sitä, mikä omasta mielestänne kuulostaa hienolta.

Hakualgoritmi elää ja kehittyy käyttäjiemme mukana. Hakukäyttäytyminen ja koulutusta etsivien tarpeet muuttuvat jatkuvasti. Hakukonetta on siis tarpeellista päivitttää, jotta se vastaisi aina mahdollisimman hyvin käyttäjien tarpeita. Kehitystyössä meitä auttaa niin teknologia, data kuin säännölliset käyttäjäkyselyt.

Koulutusesittelyiden ohella on myös muita tapoja satsata näkyvyyteen. Priority listing on uusimpia lisänäkyvyyspalveluitamme, jonka avulla voi ostaa paikan 1-3 ensimmäisen koulutuksen joukosta tietyn koulutuskategorian hakutuloksissa.

Tarkista ainakin nämä

☑️ Koulutuksen nimi

☑️ Linkit

☑️ Koulutustyyppi

☑️ Koulutuksen kesto

☑️ Metatiedot

☑️ Kuva

☑️ Koulutuspaikka

☑️ Kohderyhmätiedot

☑️ Koulutuksen ajankohta

☑️ Toteutustapa

☑️ Kustannukset

☑️ Arvioinnit

Tämän artikkelin vinkkejä soveltamalla nostatte mahdollisuuksianne herättää koulutuksista kiinnostuneiden huomion. Voit myös aina kääntyä puoleemme! Meiltä saat apua niin koulutussivujen kehittämiseen kuin kampanjasuunnitteluun.