Inspiroi kohdeyleisöä sähköpostimarkkinoinnilla

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokas tapa kohdentaa markkinointia, kasvattaa konversioiden määrää ja ohjata liikennettä valitsemillenne sivuille. Sähköpostimarkkinointi sopii hyvin koulutusten markkinointiin. Sen avulla kouluttautumisesta kiinnostuneet voivat halutessaan saada ajankohtaista tietoa koulutusalan trendeistä ja kouluttajien kurssitarjonnasta suoraan sähköposteihinsa.

Meillä koulutus.fi:ssä on jo yli kymmenen vuoden kokemus sähköpostimarkkinointipalvelujen tarjoamisesta. Haluamme nyt jakaa muutamia hyviksi havaittuja sähköpostimarkkinoinnin käytäntöjä.

1. Määrittele kohdeyleisösi

Sähköpostimarkkinoinnin laatimisen ensimmäinen vaihe koostuu kohderyhmääsi tutustumisesta. Kuten muussakin markkinoinnissa, aloita ostajapersoonasta  pyri tunnistamaan potentiaalisten kouluttautujien tarpeet ja toiveet, jotta osaat tarjota heille mahdollisimman relevanttia sisältöä ja ohjata heidät tarkoituksenmukaisen sisällön pariin. Lisä- ja täydennyskoulutusta etsivät ovat useimmiten kiinnostuneita hankkimaan, päivittämään tai täydentämään tietojaan ja osaamistaan tukeakseen sekä ammatillista että henkilökohtaista kehitystään.

2. Herätä kiinnostus otsikolla

Otsikko on se, mihin lukijan huomio ensimmäisenä kiinnittyy ja minkä perusteella hän muodostaa ensivaikutelman lähetyksestä, joskus jopa ennen sähköpostin avaamista. Suosittelemmekin panostamaan lähetyksen otsikkoon ja huolehtimaan siitä, että se on mukaansatempaava sekä riittävän lyhyt ja ytimekäs.

Kannattaa myös kiinnittää erityistä huomiota siihen, että otsikko todella vastaa sähköpostin sisältöä. Harhaanjohtava otsikko johtaa alhaisiin klikkimääriin. Vinkkimme CTR-prosenttinne kasvattamiseksi on esittää lähetyksen otsikossa jokin kysymys, johon sähköpostin sisältö pyrkii vastaamaan ja tarjoamaan ratkaisun. Jos epäröit lähetyksen otsikon suhteen tai sinulla on useampia vaihtoehtoja, useat sähköpostimarkkinointijärjestelmät tarjoavat mahdollisuuden A/B-testata otsikkotekstejä valitaksesi eri vaihtoehdoista sen, mikä toimii parhaiten.

3. Relevantti sisältö pitää lukijan mielenkiinnon yllä

Innostava otsikko saa lukijan kiinnostuksen heräämään. Sen jälkeen olennaista onkin, miten onnistua pitämään mielenkiinto yllä. Sähköpostin sisältöä suunniteltaessa kaiken lähtökohtana tulisi olla kohdeyleisö. Onnistunut sähköpostimarkkinointi tarjoaa arvokasta ja lukijan tarpeita palvelevaa sisältöä. Mieti, onko sähköposti kohdennettu esimerkiksi tietystä koulutusalasta kiinnostuneille tai jollekin muulle segmentille. Mitä tarkemmin sähköpostin vastaanottajalista on rajattu, sitä helpompaa viestin räätälöiminen kohdeyleisölle on. Relevantti ja lukijan tarpeita palveleva sisältö lisää myös todennäköisyyttä sille, että vastaanottaja avaa sähköpostin, tutustuu siihen tarkemmin ja mahdollisesti jopa klikkaa eteenpäin.

Kokemuksemme perusteella sähköpostien sisällöt, joissa keskitytään tiettyihin koulutuksiin toimivat keskimäärin paremmin verrattuna sellaisiin sisältöihin, joissa on tarjolla vain yleistä tietoa koulutuksentarjoajasta. Vinkkimme on tarjota lukijalle pikainen katsaus tietyn alan tai toimialan ajankohtaisiin ilmiöihin ja trendeihin sekä niiden luomiin osaamistarpeisiin. Tämän jälkeen voit esitellä koulutustarjontaanne ja nostaa erityisesti sellaisia koulutuksia, jotka vastaavat edellä määriteltyyn koulutustarpeeseen ja vahvistavat näitä nimenomaisia taitoja.

4. Kehota toimintaan CTA-painikkeen avulla

Kun olet saanut lukijan kiinnostumaan koulutuksistanne innostavalla otsikolla ja relevantilla sisällöllä, kannusta häntä lukemaan aiheesta lisää tarjoamalla asianmukaisia linkkejä ja CTA-painikkeita. Painike tulisi keskittää ja sijoittaa heti tekstipätkän perään. CTA-painikkeeseen sijoitetun toimintakehotteen tulisi kertoa lukijalle tarkalleen, minne hänet ohjataan, kun hän klikkaa sitä.

Toinen vinkkimme on sisällyttää hyvälaatuinen sähköpostin teemaan sopiva kuva, joka herättää lukijan huomion ja lähes poikkeuksetta kerää klikkejä. Olemme myös havainneet, että lukijat todennäköisemmin klikkaavat koulutus- tai kurssikohtaisia CTA-painikkeita yleisluontoisten CTA-painikkeiden sijaan. Esimerkiksi "katso kaikki taloushallinnon kurssit" tai "ilmoittaudu koulutukseen" toimivat paremmin kuin "lue lisää" tai "tutustu tarjontaan".

5. Selkeä, responsiivinen design

Sähköpostimarkkinoinnissa yksinkertainen ja selkeä muotoilu toimii. Rakenna sähköposti niin, että se on helppo lukea eikä ylikuormita vastaanottajaa erilaisilla viesteillä. Yksinkertaisuus on valttikortti. Lyhyet kappaleet, otsikot ja luettelot helpottavat lukemista. Kuvia voi upottaa tekstin tueksi, järkevästi annosteltuna. Koska sähköposteja luetaan yhä enemmän älypuhelimella, sähköpostisi pitäisi olla responsiivinen. Tämä tarkoittaa, että sen pitäisi näkyä oikein kaikilla laitteilla. Jos sähköpostissa on paljon sisältöä, kuten esimerkiksi uutiskirjeessä usein on, pidät selkeyttä yllä valitsemalla kirjeeseen läpikantavan teeman tai punaisen langan, kuten listauksen.

6. Testaa, testaa, testaa

Kulunut neuvo? Ehkä, mutta totta! Testaaminen koskee sekä lähetystä että kirjeen sisältöä: otsikoita, kirjoitusasua, CTA-painikkeita, lähetysaikoja... Tietoa näistä kertyy ajan ja lähetyksien myötä, joten muista tilastoida kaikki tarpeellinen talteen esimerkiksi vapaamuotoiseen Excel-taulukkoon.

Ennen lähetystä voit pyytää kollegoitasi tarkistamaan kirjeen läpi. Useammat silmäparit huomaavat harmittavat kirjoitusvirheet tai rikkoutuneet linkit yksiä paremmin. Testilähetys tulisi myös aina tehdä, on suositeltavaa lähettää testi eri sähköpostiosoitteisiin ja testata pöytätietokoneen lisäksi myös mobiililaitteella sekä mahdollisuuksien mukaan eri sähköpostiohjelmilla.