Vinkit koulutusmarkkinoinnin tulosten seuraamiseen

 

Miten sisältönne toimii koulutus.fi:ssä ja millaisia tuloksia näkyvyys tuottaa? Jos kaipaat tukea koulutusmarkkinoinnin tulosten seuraamiseen, katsasta vinkkimme tästä artikkelista.

Asiakkaanamme saat tasaisin väliajoin tilastoja, jotka kokoavat yhteen markkinointiyhteistyömme tuloksia. Lisäksi voit seurata Google Analyticsin tai evästeseurannan avulla, kuinka koulutuksista kiinnostuneiden matka jatkuu omilla verkkosivuillanne koulutus.fi:ssä vierailun jälkeen.

Tilastoraportin hyödyntäminen

Asiakasvastaavamme toimittavat asiakkailleen tilastoraportin joko viikko-, kuukausi- tai kvartaalitasolla. Aikavälin voitte valita itse.

Raportista näet, kuinka paljon näyttöjä, linkkisiirtymiä ja yhteydenottopyyntöjä olette kullakin aikavälillä saaneet. Näet siis helposti, miten tarjontanne on menestynyt koulutus.fi-sivustolla.

  • Näytöt ➡️ organisaatioesittelyn sivunäytöt ja yksittäisten koulutusesittelyiden näytöt
  • Linkkisiirtymät ➡️ klikkaukset esittelysivujen linkeistä omille kotisivuillenne
  • Konversioprosentti ➡️ konversiot suhteessa sivunäyttöihin
  • Klikkiprosentti ➡️ klikit suhteessa sivunäyttöihin
  • Yhteydenottopyynnöt ➡️ suorat yhteydenotot teille koskien koulutuksia tai palvelujanne yleisesti
  • Koulutusvarauspyynnöt (booking) ➡️ ilmoittautumiset varattavissa oleviin koulutuksiin

Tilastot ovat luonnollisesti tarkasteltavissa myös koulutuskohtaisesti. Raportti antaa katsauksen yksittäisten koulutustuotteiden suoriutumiseen listaamalla sivunäyttöjen, linkkisiirtymien ja yhteydenottopyyntöjen määrät. Tarkastelemalla kunkin koulutuksen lukuja näet suoraan, millainen vastaanotto on niille ollut. Onko kurssia katsottu suhteessa usein, mutta konversioita on vähän? Vai saatko eniten kyselyjä kurssista, jossa on vain muutama katselukerta?

Jos olette hyödyntäneet lisäpalveluitamme aikavälillä, jota tilastoraportti koskee, löydät siitä myös kampanjoiden tulokset (ei koske sähköposti- ja somenäkyvyyspalveluja). Lisäpalvelut-osiosta näet, miten kukin kampanja on otettu vastaan. Kuinka monta näyttöä kampanja keräsi? Kuinka moni on klikannut mainosta? Nämä tilastot kertovat, miten hyvin kampanja on onnistunut ja millainen konversioprosentti sillä on ollut.

Google Analytics

Kun koulutuksenne on lisätty koulutus.fi:hin, luo systeemi niihin UTM-seurantalinkit. Seuranta koostuu kolmesta parametrista:

Campaign name Campaign medium Campaign source

Campaign Name erottaa kaksi eri koulutus.fi-kampanjaa toisistaan ja mahdollistaa niiden tarkastelun Google Analyticsissä. Toinen kampanja kokoaa kaikista koulutusesittelyistänne tulleen liikenteen ja toinen taas organisaatioesittelysivulta tulleen liikenteen. Erotat kampanjat toisistaan siitä, löytyyko tunnisteesta "education" vai "institute page".

Campaign Medium kertoo, miten liikenne on tullut sivuillenne. Yleisesti ottaen medium voi olla esimerkiksi banneri, sähköposti tai CPC. Me käytämme ilmausta "Click from koulutus.fi”.

Campaign Source kertoo puolestaan konversion lähteen eli mistä liikenne on tullut sivuillenne. Meidän tapauksessamme tämä parametri nimeää koulutuksen, josta käyttäjä on siirtynyt kotisivujenne tietylle sivulle. Myös organisaatioprofiili voi olla konversion lähde.

Seurantalinkkien rakenne

Katsotaan vielä tarkemmin seurantalinkkien rakennetta. Koska liikenteen source eli lähde vaihtelee koulutuksittain, on erilaisia variaatioita linkeistä yhtä monta kuin koulutuksianne. Organisaatioesittelyt ja koulutusesittelyt on lisäksi erotettu toisistaan kampanjatasolla.

Koulutusesittelysivuilla olevien linkkien ensimmäisen osan muodostaa campaign name (koulutus.fi + education of + organisaationne nimi), toisessa osassa on campaign medium (klikkaus koulutus.fi-sivustolta) ja kolmantena campaign source (koulutuksen nimi).

https://www.testikouluttaja.fi/testikoulutus/?utm_campaign=koulutus.fi+-+education+of+Testikouluttaja+&utm_medium=Click+from+koulutus.fi&utm_source=Testikoulutus

Organisaatioesittelyssä linkkien rakenne on pitkälti sama kuin yllä esitetty koulutusten rakenne, mutta sillä eroavaisuudella, että kampanjan ja lähteen muotoilusta ilmenee, että kyseessä on organisaatioesittelysivulta (institute page) saapuva liikenne:

https://www.testikouluttaja.fi/?utm_campaign=koulutus.fi+-+Testikouluttaja+institute+page&utm_medium=Click+from+koulutus.fi&utm_source=Testikouluttaja+institute+page

Yllä olevat tiedot pätevät, ellei seurantaparametreihinne ole tehty pyynnöstänne muokkauksia.

Löydät liikennedatan seurattavassa ja raportoitavassa muodossa Google Analyticsista. Navigoi kohtaan "Acquisition”, valitse "Campaigns” ja klikkaa "All Campaigns”. Määritä aikaväli, jonka tuloksia haluat tarkastella. Yllä kuvattujen parametrien ja kampanjan avulla löydät tietoa koulutus.fi-kävijöiden käyttäytymisestä sivustollanne.

Tradedoubler-seuranta

Ilmoittautumisten seurantaa varten on mahdollista ottaa käyttöön Tradedoubler-seurantapikseli. Pikseli kerää tietoa siitä, mitä toimintoja koulutus.fi:ssä vieraillut kävijä on tehnyt sen jälkeen, kun hän on siirtynyt koulutus.fi:stä kouluttajan verkkosivuille.

Tradedoubler-pikseli sijoitetaan verkkosivuillenne, ilmoittautumislomaketta tai vastaavaa sivua seuraavalle kiitos-sivulle. Eli toisin sanoen sivulle, jonne koulutukseen ilmoittautunut päätyy, kun hän on vienyt ostoprosessinsa loppuun kotisivuillanne. Eroavuus Google Analyticsiin on siinä, että seuranta perustuu evästeisiin. Siksi Tradedoubler-seurantaa voidaan hyödyntää tilastoimaan transaktioita, jotka tapahtuvat kun kävijä siirtyy koulutus.fi-sivustolta kouluttajan sivuille.

Mikäli olet kiinnostunut ottamaan Tradedoubler-seurannan käyttöön, ilmoita siitä asiakasvastaavallenne. Tämän jälkeen koulutus.fi luo teille seurantapikselin, jonka voitte asentaa teknisen henkilöstönne avulla suoraan tai Google Ad Manageria hyödyntäen sivustonne lähdekoodiin.

Tarjoamme Tradedoublerin asiakkaillemme lisämaksutta. Suosittelemme pikseliä kuitenkin ensisijaisesti asiakkaille, joilla on runsaasti koulutusnäyttöjä ja sivusto, jossa koulutuksiin voi ilmoittautua suoraan. Varmistattehan myös, että teillä on valmiudet pikselin asennukseen ja sivustonne rakenne mahdollistaa seurannan asennuksen asianmukaisesti.

Luo lisäarvoa havainnoistasi

Kaikki edellä mainittu auttaa hahmottamaan, kuinka hyvin koulutuksenne suoriutuvat koulutus.fi:ssä. Kannattaa kuitenkin mennä vielä askel pidemmälle.

Seuraa tilastojenne kehitystä ja ota siitä kaikki irti:

  • Mukauta sisältöänne ja koulutustietojanne sen mukaan, mikä toimii parhaiten
  • Hajauta markkinointibudjetti järkevästi vahvempien ja heikompien kuukausien mukaan
  • Muokkaa, suunnittele ja vertaile kampanjoitanne ja hyödynnä aina sopivimpia lisäpalveluita korvaa heikot kuukaudet ja lisää tavoittavuutta
  • Konsultoi asiakasvastaavaanne tilastoista ja pyydä lisätietoja
  • Hyödynnä organisaatiolistaa asiakashankinnassa ja ole yhteydessä potentiaalisiin tahoihin