Tehokkaita konversioita kiitos!

 

Miten voit nopeuttaa kävijöiden konversioitumista koulutusesittelyissäsi? Miksi konversioiden toteutumisessa on eroja?

Koulutukseen hakeutuminen on yksi niistä teoista, mitä kävijän odotetaan tekevän koulutus.fissä. Tällaista toivottua toimintoa verkkosivulla kutsutaan konversioksi. Konversiota tapahtuu myös silloin, kun kävijä klikkaa koulutuksen lisätietoja ja siirtyy kouluttajan omalle sivulle. On tärkeää olla kävijän mielessä silloin, kun konversio aiotaan tehdä.

Konversio riippuu koulutustarpeesta 🔀

Jokaisen koulutusvalintaprosessi on erilainen. Täydennyskoulutus eroaa tutkintokoulutuksista, ja lisäksi jokaisella on omat aikataulunsa, johon koulutuksen pitää sopia. Siksi on tärkeää muistaa kohderyhmän mieltymykset ja tehdä ostopolku heidän tarpeidensa mukaan.

Konversion toteutuminen riippuu siitä, missä vaiheessa ostoa tai päätöksentekoa kävijä on. Toiset käyttävät tähän enemmän aikaa kuin toiset. Ehkä koulutuksesta on saatu lisätietoa muualta ja mielessä on selkeä ajatus siitä, mihin koulutukseen aiotaan ilmoittautua.

Suora ja ripeä konversio 💨

Kävijä konvertoi suoraan silloin, kun hän vierailee sivulla, tutustuu koulutukseen ja tekee ilmoittautumisen koulutukseen, klikkaa kouluttajan verkkosivulle tai jättää yhteydenoton. Kun kävijä saa tarvitsemansa tiedon nopeasti ja helposti, konvertointikin on sukkelaa! Kävijä on myös voinut saada vinkkauksen koulutuksesta kollegaltaan ja koulutuksen tietoja vain silmäillään. Nopeutat itse kouluttajana konversioprosessia, kun koulutuskuvaus on informoiva ja tiivis.

Konversio muutamassa päivässä ☀️

Konversion toteutumisessa voi toisinaan kestää muutama päivä. Kävijä saattaa esimerkiksi pohtia, kuka koulutuksen kustantaa ja onko se tarpeeksi kiinnostava tai tarpeellinen.

Konversio viikkojen tai kuukausien jälkeen 🐌

Koulutukseen ilmoittautuminen voi viedä enempikin aikaa ja tällöin kuvauksiin tutustutaan perinpohjaisesti kaikkea rauhassa pohdiskellen. Koulutuksen tarpeellisuutta saatetaan miettiä tarkasti, eikä kävijällä välttämättä ole ollut aikaa palata koulutuksen tarkasteluun aiemmin. Tätä tapahtuu esimerkiksi yhteishakujen aikaan, kun tuleva kouluttautuja puntaroi jo kuukausia etukäteen mieluisia koulutuksia.

Vinkit nopeampaan konversioon 🔥

  • Tunne kohderyhmäsi ja tiedä heidän koulutustarpeensa sekä mieltymyksensä
  • Hyödynnä listoja koulutuskuvauksessa ja tee esittely koulutusta etsivän näkökulmasta
  • Viesti selkeästi, mitä haluat kävijän tekevän sivulla: haluatko, että hän käy verkkosivustollasi, lähettää yhteydenottopyynnön tai ilmoittautuu koulutukseen?
  • Paranna kävijäkokemusta ja ota koulutusprofiiliisi selkeät CTA-painikkeet (ota yhteyttä, lue lisää, ilmoittaudu)
  • Ennakoi tulevaa ja pidä top of mind ohjenuoranasi! Kukapa kouluttaja ei haluaisi olla se ensimmäisenä mieleen assosioituva koulutuksen järjestäjä ja saada konversioita!

 

Salla-Sofia Lahti

Digital Marketing Specialist