Pidä huolta liideistä – nopea toiminta on avainasemassa

Digitaalinen markkinointi

 

Yhteydenotto potentiaaliselta kouluttautujalta tipahtaa sähköpostiin. Toimitko heti vai jätätkö homman myöhempään? Tällä valinnalla saattaa olla selkeä vaikutus siihen, kuinka monta yhteydenottoa pystyt muuntamaan ilmoittautumisiksi.


Selvitimme, miten nopeasti koulutuksista kiinnostuneet todellisuudessa odottavat saavansa vastauksen kouluttajalta, johon ovat olleet yhteydessä. Voit ladata selvityksen tuloksen käyttöösi tästä PDF:nä. Koulutusalalla kaupanteko voi olla nopeuspeliä.

Alle olemme koonneet kolme vinkkiä, joilla pidät huolen palveluistanne kiinnostuneista henkilöistä eli potentiaalisista asiakkaistanne!

 

Näin pidät huolta liideistä

 

1. Kontaktoi nopeasti

Kun puhutaan liidin muuntamisesta kurssiosallistujaksi, on nopea toiminta yksi tärkeimmistä asioista. Käyttäjäkyselymme mukaan jopa 66 % vastaajista odottaa saavansa vastauksen yhteydenottoonsa yhden päivän sisällä. Tämän vuoksi kannustamme reippaaseen toimintaan. Ei muuta kuin sähköposti auki tai luuri ylös.

 

graafi2

Voi olla, että ette ole ainoa taho, jota yhteydenottaja on kontaktoinut. Vaikkei tarjouksenne tulisi olemaan ainoa potentiaalisen asiakkaanne pöydällä, voit pitää huolen siitä, että olette ensimmäinen, joka huomioi hänet.

Automaattivastauksen hyödyntäminen on usein hyödyllinen työkalu. Sillä voi parhaimmillaan antaa vakuuttavan ja personoidun ensivaikutelman ja saada samalla itselle hieman aikaa perehtyä potentiaalisen asiakkaan tarpeisiin.

 

2. Nosta luuri

Älä epäile soittaa, mikäli kyselijä on yhteydenotossaan antanut puhelinnumeronsa. Monet arvostavat henkilökohtaista kontaktia, jonka puhelinsoitto mahdollistaa. Puhelulla on myös usein helpompi selvittää, missä vaiheessa ostopolkua tai päätöksentekoprosessia henkilö tai organisaatio on.

 

3. Muista seuranta

Oletko kontaktoinut henkilöä, muttet ole kuullut mitään pariin päivään? Tämä ei tarkoita, että asia olisi mennyt pois päiväjärjestyksestä.

Seurannan tekeminen kannattaa. Lähetä sähköpostia tai soita ja tiedustele, mikä tilanne on. Ehkä seuraava koulutuspäivämäärä ei ole sopiva, mutta koulutukseen osallistuminen tulevaisuudessa kiinnostaa tosissaan. Tai ehkä koulutusta etsivä tarvitsee vielä lisätietoja tai pientä tönäisyä oikeaan suuntaan päätöksen tehdääkseen.

 

+ Tunnista asiakkaasi

Ihmiset ovat erilaisia. Toisille riittää netistä löytyvä tieto ja ilmoittautuminen on valmis parilla klikkauksella. Tätä tyyppiä on turha hukuttaa raskaaseen informaatiotulvaan. Toinen taas haluaa saatavilla olevan informaation lisäksi vielä henkilökohtaisen kontaktin palveluntarjoajaan. Yleisesite palveluistanne tai linkki nettisivuillenne vastauksena yhteydenottoon vie tilanteen harvemmin maaliin asti. Muista siis paneutua potentiaalisen kouluttautujan tarpeisiin ja vastata henkilökohtaisella otteella.

 

 

 

Picture of Vilma-Riina Koppanen
Vilma-Riina Koppanen LinkedIn

Marketing manager