Vangitse lukijan mielenkiinto – kirjoita vetävä koulutusesittely

Digitaalinen markkinointi Ohjeet ja vinkit

Sinulla on viisi sekuntia aikaa. Viisi sekuntia ja lukija on joko imussa tai menettänyt kiinnostuksensa. Lukijan huomion nappaaminen verkossa on vaikeampaa kuin koskaan – siksi haluamme antaa muutaman vinkin, joilla onnistut tekstisisällön kanssa netissä.

Digitaalisessa markkinoinnissa "copy" viittaa kaikkeen kirjalliseen kommunikaatioon, joka pyrkii saamaan toimintaa aikaan lukijassa. Tekstit, jotka esittelevät ja markkinoivat koulutuksianne, vaikuttavat myös suoraan siihen, kuinka moni innostuu ilmoittautumaan koulutuksiinne. Siksi on tärkeää pohtia, miten asiansa esittää.

Aloita ratkaisulla

Varmista, että aloitat aina tärkeimmällä. Näin saat lukijasi mielenkiinnon heti. Ratkaisulla tai
johtopäätelmällä aloittaminen on hyödyllistä myös siksi, että pääset syventämään viestiäsi luonnollisella tavalla siirtyen yksityiskohtiin tai vähemmän tärkeisiin, täydentäviin seikkoihin. Vältä aloittamista pitkällä taustoituksella tai luetteloimalla niitä tärkeitä asioita,
joita tulet tekstissä käymään läpi vain pidentääksesi kokonaisuutta. Ihmiset eivät mielellään odota. Kerro arvokkain tieto heti ja säästä taustatiedot myöhempään, asiasta kiinnostuneet etenevät kyllä tarpeensa mukaan myös niihin.

Koulutusalan meno kiinnostaa?
Lue koko juttu ja paljon muuta Koulutusbarometristä
Lataa Koulutusbarometri

Mitä, kuka, miten ja miksi?

Nettiin kirjoitettavan tekstin pitäisi pystyä vastaamaan kysymyksiin: mitä, kuka, miten ja miksi. Tämä pätee toki myös koulutusesittelyihin. Mikä
koulutus on kyseessä? Kuka sen voi suorittaa? Miten sen voi suorittaa? Millainen on sisältö? Miksi lähteä mukaan? Jos vastaat lyhyesti ja ytimekkäästi näihin kysymyksiin, et tarvitse juuri muuta napataksesi oikean kohdeyleisön huomion.

Anna otsikoiden ohjata lukijaa

Ihmiset ovat malttamattomia. He haluavat saada nopeasti kokonaiskuvan siitä, mitä edessä
oleva teksti tulee sisältämään voidakseen arvioida, onko siitä heille hyötyä vai ei. Kokonaiskuvan luot yksinkertaisesti käyttämällä alaotsikoita. Varmista vain, että niitä seuraava teksti todella sisältää, mitä alaotsikko antaa ymmärtää. Anna kuvaavien
otsikoiden ohjata lukijasi läpi tekstin – silloin kasvaa sen mahdollisuus, että aivan koko sisältö tulee luetuksi.

Käsittele lyhyesti

Poista kaikki rönsyilevä teksti. Pyri rajaamaan tekstiäsi kriittisellä silmällä. Tarvitaanko tätä kaikkea informaatiota oikeasti? Jos kappale ei anna lukijalle selkeää arvoa, ei sen tulisi olla mukana, niin yksinkertaista se on. Toisinaan on hankalaa arvioida itse kirjoittamaansa tekstiä. Silloin voi olla hyvästä pyytää jotakuta toista lukemaan se läpi ja antamaan palautetta sisällöstä.

 

Picture of Vilma-Riina Koppanen
Vilma-Riina Koppanen LinkedIn

Marketing manager