Koulutuksen ostopolulla

Koulutusmaailma Digitaalinen markkinointi

Tiedätkö, mitä tapahtuu ennen yhteydenottopyyntöä tai ilmoittautumista? Ainakin runsaasti pohdintaa ja perehtymistä. Tutustu koulutusmaailman ostokäyttäytymiseen ja ymmärrä potentiaalisia kouluttautujia paremmin!

 

1. Jottain tarttis tehä

Tässä vaiheessa herää ajatus kouluttautumisesta. Koulutustarve tai -halu voi lähteä liikkeelle monesta eri tarpeesta. Miten olisin tehokkaampi työssäni? Miten tätä uutta järjestelmää käytetään? Esimies antoi koulutusbudjetin keväälle, mutta mihin sen käyttäisin? Pitäisikö lähteä uudelle uralle ja alalle? Mikä olisi se Mun Juttu?

 

2. Tiedonhaku on kovaa hommaa

Joten tee se potentiaaliselle kouluttautujalle mahdollisimman helpoksi! Älä yritä tavoitella tarjonnallasi kaikkia, vaan kerro kohderyhmäsi selkeästi. Mikä on kunkin koulutuksenne anti? Entä tavoite? Mikä tärkeintä, ole läsnä niissä kanavissa, joissa potentiaalinen uusi opiskelija tai kurssilainenkin on.

 

3. Minkä valitsen?

Pohdintavaiheessa on tärkeää lieventää pelkoja väärän valinnan tekemisestä. Referenssit ja arvioinnit ovat siis tässä kohtaa ostopolkua erittäin tärkeitä. Pyri myös korostamaan, mikä erottaa teidät muista: hinta, osaaminen, sijainti, ilmoittautumisen helppous vai jokin ihan muu? Opintielle lähteminen ei saisi tuntua riskiltä, vaan kutkuttavan jännittävältä mahdollisuudelta.

 

4. Ilmoittaudunko? Joo!

Ostovaiheessa tehdään päätös siitä, mikä koulutustuote valitaan vai jätetäänkö ostaminen kokonaan väliin. Hyvästä ostokokemuksesta jää ostajalle voittajafiilis!

Ostopolku ei kuitenkaan pääty koulutuksen ostamiseen. Petaa jo tässä vaiheessa onnistunut koulutuskokemus panostamalla viestintään. Ylläpidä kouluttautujan innostusta ja vakuuta hänet siitä, että oli oikea päätös osallistua juuri teidän koulutukseenne. Pidä osallistuja myös informoituna toimittamalla hänelle aikataulut, materiaalit ja muut tiedot ajoissa ja tarpeen mukaan muutamaankin kertaan.

 

5. Miten sujui?

Lopulta on arvioinnin aika. Koulutukseen osallistunut punnitsee, kuinka hyvin hänen ongelmansa tuli ratkaistuksi ja miltä koko koulutusprosessi eri vaiheineen tuntui. Nykypäivän kouluttautuja suorastaan odottaa tilaisuutta antaa palautetta. Ikävämpiäkään kommentteja ei kannata pelätä. Ne auttavat kehittymään ja ovat tilaisuus kertoa omasta toiminnasta avoimesti. Monipuoliset ja luotettavalta tuntuvat arvioinnit nopeuttavat ostopäätöksen tekemistä.

Jos koulutuspalvelunne ei tullut valituksi, kannattaa pohtia palautteen keräämistä myös menetetyltä asiakkuudelta. Ehkä seuraavalla kerralla olette ensimmäisenä mielessä, kun koulutus on taas haussa?

Picture of Vilma-Riina Koppanen
Vilma-Riina Koppanen LinkedIn

Marketing manager