Kouluttaja, huomioi etäosallistuja!

Koulutusmaailma Koulutus

 

Kouluttajat ja tapahtumajärjestäjät ovat joutuneet ottamaan ennätysajassa melkoisen digiloikan, ja työpaikoilla on uppouduttu pikavauhtia etäkokousten ja webinaariosallistumisten maailmaan. Osalle etätoteutukset ovat entuudestaan tuttuja, osa syventyy niihin nyt ensimmäistä kertaa. Vaikka koulutettava asia on se homman pihvi, tulee jokaisen kouluttajan ja tapahtumajärjestäjän keskittyä ennen kaikkea osallistujaan.

Olen osallistunut viimeisen parin viikon aikana neljään eri koulutukseen, webinaariin tai tapahtumaan, jotka on kaikki järjestetty eri alustalla (WebinarJam, GoToWebinar, VideoSync ja Zoom). Osa tapahtumista oli maksullisia, osa maksuttomia. Etänä kouluttautuminen ja oppiminen onnistuu näiden kokemusten pohjalta varsin mainiosti. Toki toteutustapaan vaikuttaa myös aihe – kaikista aiheista ei voi kouluttaa etänä, ainakaan kovin kätevästi.

 

"Etäkoulutuksissa huomioitava, että monella etäympäristö vielä aivan uutta."

koulutus.fi:n käyttäjäkyselyn vastaaja

Lisää kyselyn tuloksista voit lukea täällä.

 

Mitkä asiat osoittautuivat tärkeiksi?

Äänenlaatu. Tilaisuuden puhujalla tulee ehdottomasti olla mikki. Osalla kouluttajista oli kuulokkeiden mikki käytössä, ja mielestäni äänenlaatu oli riittävä. Osallistuin kuitenkin itse varsin hiljaisesta ympäristöstä, eikä kaikilla ole välttämättä mahdollisuutta samaan. Mitä parempi äänenlaatu, sitä selkeämmin viesti kuuluu myös pienen hälinän keskellä.

Esitysmateriaali ja slidet. Vaikka esiintyjänä puhuisitkin selkeästi, epäselvät slidet kaappaavat helposti osallistujien huomion ja jättävät sekavan vaikutelman. Itse otin parhaista slideista koulutusten aikana screenshotteja myöhempään käyttöön. Huonoimmin toimi ratkaisu, jossa osa slideista hypittiin yli. Karsi esitysmateriaalista kaikki ylimääräinen.

Koulutuksen pituus ja tauot. Etämuodossa koulutus kannattaa pitää napakkana ja sisältö tiiviinä. Turha jaarittelu sai ainakin oman kiinnostukseni lopahtamaan äkkiä. Ruutua tuijottaessa keskittymistä ei jaksa pitää yllä yhtä kauaa kuin livetilanteessa. Tunnin-parin webinaari toimii erityisen hyvin, mutta kyllä pidempikin koulutus yksittäisenä menee. Muista huomioida taukojen tarve – yli tunnin webinaarissa olisi jo hyvä olla edes viiden minuutin tauko.

Mahdollisuus osallistua itse. Tärkeää ei ole itse osallistuminen, vaan toimiva toteutus. Itse pidin poll-kyselyistä, joiden tulokset jaettiin myös osallistujien nähtäväksi. Yhdessä koulutuksessa tulokset eivät tulleet näkyviin, mikä tuntui menetetyltä mahdollisuudelta. Kaikissa webinaareissa oli chat-toiminto, jonka kautta oli helppo jättää kommentteja ja kysymyksiä. Parhaiten toimi ratkaisu, jossa joku moderoi kysymyksiä ja esitti ne puhujille sopivassa kohtaa koulutusta.

Esiintyjien valmistautuminen ja ulosanti. Tämä pätee tietysti myös perinteiseen koulutukseen, mutta webinaarin sujuvuuden kannalta valmistautuminen on erityisen tärkeää. Tekniikka pitää jaksaa testata, samoin siirtymät esiintyjästä toiseen. Ei toisaalta kannata säikähtää, jos hyvästä valmistautumisesta huolimatta tulee pieniä kömmähdyksiä – osallistuja malttaa kyllä odottaa hetken, jos ääni ei toimi tai video tökkii. Vaikka et kouluttajana näkisikään osallistujia, muista että he näkevät sinut. Tämä korostuu, jos vastaan tulee ongelmia – pidä jäitä hatussa.

 

 "Pitäisi varmistua, että kouluttajat ymmärtävät prosessin myös opiskelijan näkökulmasta. Esitysten täytyy olla sekä teknisesti että pedagogisesti mielekkäitä ja toimivia."

koulutus.fi:n käyttäjäkyselyn vastaaja

 

Tekninen tuki ja yhteys järjestäjätahoon. Kerro sekä etukäteen että koulutuksen alussa, minne osallistujan tulee olla yhteydessä, jos hän kaipaa teknistä tukea. Osallistuja turhautuu nopeasti, jos ei tiedä keneen olla yhteydessä.

 

Mikä osoittautui hankalaksi tai toimi webinaareissa yskähdellen?

Kolmessa neljästä webinaarista puhujia oli useampia, ja he tulivat mukaan tapahtumaan kukin omasta sijainnistaan. Vain yhdessä siirtymät sujuivat täydellisen sujuvasti. Muissa oli pieniä ongelmia joko äänen tai kuvan kanssa, mutta ei mitään merkittävää. Pari pientä teknistä ongelmaa siellä täällä ei haitannut, koska äänessä olevat esiintyjät hoitivat tilanteet mallikkaasti.

Yhdessä webinaareista osallistujien tuli itse tajuta webinaariin liittyessään mykistää omat mikkinsä, sillä järjestäjätaho ei huomannut tehdä sitä meidän puolestamme. Tämä aiheutti melkoista sählinkiä alkuun, kun puhuja aloitti esityksensä erilaisten taustaäänien säestämänä.

Useammassakin webinaarissa pyöritettiin videopätkää, mutta osassa yskähdellen. Kannattaa ehdottomasti testata etukäteen, kestääkö alusta ja nettiyhteys videoiden pyörittämisen.

 

Vielä pari tärppiä!

Webinaarin agenda on hyvä esitellä alkuun, ja jopa pitää esillä koko tapahtuman ajan (mikäli alusta sen mahdollistaa).

Lähetä osallistujille muistutusviesti ja linkki webinaariin ennen koulutusta, mutta älä ammu yli. Yhteen webinaareista taisin saada neljä muistutusviestiä, vähempikin olisi riittänyt.

Muista kerätä palautetta osallistujilta. Se on paras tapa kehittää omaa toimintaa.

Yleisön koko vaikuttaa paljon siihen, mitä alustaa kannattaa käyttää. Muista myös, että kaikille webinaarit eivät ole entuudestaan tuttu osallistumistapa.

Tarjoa osallistujille tallenne webinaarista, ja lähetä se mahdollisimman pian toteutuksen jälkeen.

 

Uusia innovaatioita?

Tapahtumille ja luokkakoulutuksille on varmasti jatkossakin tilausta, mutta toivottavasti nähdään myös uusia innovaatioita etätoteutusten kentällä. Koronaviruksen myötä ensin vastassa oli pakko sopeutua, nyt havaittavissa on jo into oppia ja kokeilla. Podcastien fanina itseäni voisi kiinnostaa vaikkapa lyhyt podast-sarja jostakin tietystä koulutusaiheesta.

 

Picture of Emma Niemi
Emma Niemi

Communications Manager