Näin teet kampanjaseurantaa Google Analyticsissa

 

Kun teet digitaalista markkinointia ja näyt verkossa, haluat pystyä seuraamaan, mistä verkkosivujenne liikenne on peräisin. Tähän voit käyttää niin sanottuja UTM-parametreja. Niiden avulla voit muun muassa seurata liikennettä, joka tulee koulutus.fi:stä. Tässä blogissa vastaamme yleisimpiin kysymyksiin siitä, miten seurantaa tehdään omalla Google Analytics -tilillä.

 

Mitä UTM-parametrit ovat ja miten ne toimivat?

UTM-tunniste on URL-osoitteen loppuun lisättävä pieni tekstinpätkä, jonka avulla voit seurata, mistä liikenne tulee ja mistä kampanjasta käyttäjä on löytänyt tiensä verkkosivustollesi.

Yleisimmät UTM-tunnisteet ovat source, medium ja campaign. Source kertoo, mistä lähteestä kävijä tuli, esimerkiksi Googlesta, koulutus.fi:stä tai Facebookista. Medium kertoo, minkä tyyppisestä kanavasta kävijä on tullut, kuten sähköpostista, sosiaalisesta mediasta tai orgaanisesti. Kampanja näyttää suorittamasi kampanjan nimen.

 

Mitä Google Analyticsin raportteja minun tulisi tarkastella?

Google Analyticsissa voit seurata verkkosivustosi liikennettä, käyttäjän käyttäytymistä ja navigointia sekä sitä, kuinka monta konversiota sivustollasi on tapahtunut. Lisäksi voit seurata esimerkiksi käyttäjien demografisia piirteitä ja sijaintitietoja.

Se, mitä raporttia sinun kannattaa tarkastella kampanjoiden seuraamiseksi Google Analyticsissa, riippuu hieman siitä, mitä Google Analytics -versiota käytät.

Universal Analytics

Jos käytät Universal Analyticsia, voit tarkastella Source/Medium -raporttia, jonka löydät valitsemalla Acquisition→ All Traffic → Source/Medium. Tämän näkymän ensimmäisestä sarakkeesta näet listattuna eri yhdistelmät liikenteen lähteistä (source) ja liikenteen välittäneistä "kanavista" (medium) ja toisesta kolumnista niistä sivustolle tulleiden kävijöiden määrän valitulla ajanjaksolla.

Source-medium-rapporten blogpost

 

Voit tarkistaa tämän myös kohdasta Acquisition → Campaigns → All campaigns. Voit valita, haluatko nähdä tiettyjen kurssien tai organisaatiosesittelyn kävijämäärät.

 

All Campaigns-rapporten blogpost

 

Google Analytics 4

Jos käytät uudempaa Google Analytics 4 -versiota, voit seurata liikennettä kohdassa Reports→ Acquisition → Traffic acquisition. Täällä sinun on lisättävä Source/Medium raporttiin manuaalisesti. Napsauta ensin pientä plus-merkkiä sarakkeen "Users" vieressä ja sitten Sessions Acquisition → Session source/medium.

GA4 - Source Medium blogpost

 

Mitä eri tunnusluvut tarkoittavat?

Google Analyticsin raporteissa on useita kolumneja, joissa on kussakin eri lukuja. Mitä nämä tarkoittavat?

  • Sessions - Käyntien kokonaismäärä valitun ajanjakson aikana, olipa kyseessä palaava vierailija tai ei
  • Users - Niiden käyttäjien määrä, jotka ovat aloittaneet vähintään yhden vierailun valitulla ajanjaksolla
  • New Users - Ensimmäistä kertaa sivustolla vierailleiden käyttäjien määrä valitun ajanjakson aikana
  • Bounce Rate - Sellaisten sivustokäyntien prosenttiosuus, joissa käyttäjä ei ole tehnyt minkäänlaista vuorovaikutusta sivustollasi tulonsa jälkeen. Tämä sisältää ne, jotka lukivat sivun sisällön, mutta eivät esimerkiksi klikanneet uudelle sivulle.
  • Pages/Session - Keskiarvo käyttäjien tekemien sivukatselujen määrästä vierailua kohden
  • Avg. Session Duration - Vierailun keskimääräinen kesto

 

Mitä UTM-parametreja koulutus.fi käyttää?

Käyttämämme UTM-parametrit ovat:

  • Source “koulutuksen nimi” tai “organisaationne nimi”
  • Medium "click from koulutus.fi"
  • Campaign “koulutus.fi education of organisaationne nimi” jos käyttäjä tulee jostain koulutusesittelystänne tai “koulutus.fi organisaationne nimi institute page” jos käyttäjä tulee organisaatioprofiilistanne

Esimerkkejä UTM-parametrit sisältävistä osoitteista

Jos käyttäjä on löytänyt verkkosivuille koulutusesittelyn kautta: 

https://www.testikouluttaja.fi/testikoulutus/?utm_campaign=koulutus.fi+-+education+of+Testikouluttaja+&utm_medium=Click+from+koulutus.fi&utm_source=Testikoulutus

Jos käyttäjä on löytänyt sivustolle organisaatioprofiilin kautta:

https://www.testikouluttaja.fi/?utm_campaign=koulutus.fi+-+Testikouluttaja+institute+page&utm_medium=Click+from+koulutus.fi&utm_source=Testikouluttaja+institute+page

Voit lukea lisää koulutusmarkkinointiyhteistyömme tulosten seuraamisesta täältä.

 

Nyt tunnet perusteet UTM-parametreihin perustuvasta kampanjaseurannasta Google Analyticsissa. Syvemmin aiheeseen voit perehtyä esimerkiksi tämän kattavan Google Analyticsia käsittelevän oppaan avulla. Kannattaa kurkistaa, mikäli haluat oppia käyttämään työkalua ja päästä vauhtiin verkkosivuliikenteen analysoinnissa.