3 tapaa modernisoida markkinointistrategianne

Digitaalinen markkinointi

 

Onko teillä markkinointistrategia, joka tuo kuukausittain sisään tietyn määrän liidejä? Optimoitteko nettisivujanne saadaksenne sinne lisää liikennettä? Ostatteko mainoksia saadaksenne lisää näkyvyyttä? Unohda pelkkään puskaradioon luottaminen ja ala tehdä selkeää työtä uusien asiakkaiden saamiseksi.

Yllättävää kyllä, moni koulutusalan toimija ei kokemuksemme mukaan ainakaan toistaiseksi käytä mitään yllä mainituista metodeista. Useimmat kertovat luottavansa puskaradion tuovan uusia asiakkaita. Lopputulos on, että suuri osa kouluttajista laskee toimintansa uskollisten asiakkaiden varaan.

Vaikka tämä voi olla kannattava toimintatapa juuri nyt, on tulevaisuuden menestyksen kannalta tärkeää, että kiikarissa olisi myös uusia asiakkuuksia. Hyödynnä nämä 3 strategiaa markkinointinne modernisoimiseen ja ala tuoda sisään uutta asiakaskuntaa.

 

1. Erotu verkossa

Nykypäivänä lähes kaikki tehdään verkossa. Kotisivunne ovat tärkein markkinointivälineenne. Niiltä potentiaaliset asiakkaanne saavat tiedon siitä, ketä te olette ja miksi heidän pitäisi valita juuri teidät. Jos nettisivunne ovat epäselvät tai vanhentuneet, on hyvin mahdollista, että uusia asiakkuuksia ei sen vuoksi tule.

Käy läpi tämä checklist varmistaaksesi, että nettisivunne on käyttäjäystävällinen ja omiaan saamaan aikaan uutta bisnestä.

Onko kaikki sisältönne selkeää ja relevanttia?

Varmista, että kaikki teksti nettisivuillanne on selkeää ja relevanttia palveluidenne kannalta.

Selkeät, jopa yksinkertaiset kuvaukset koulutustuotteistanne ovat erityisen tärkeitä. Myös yrityskuvaus kannattaa tarkistaa kuntoon. Kyse ei ole siitä, mitä haluatte itsestänne kertoa, vaan sitä, mitä tietoa mahdollinen asiakkaanne haluaa tietää. Nämä sisällöt viestivät liideillenne, mihin he ovat investoimassa ja mitä he saavat koulutuksistanne irti.

Onko nettisivuillanne helppoa navigoida?

Mikään ei aja potentiaalista asiakasta pois nopeammin kuin se, ettei hän löydä etsimäänsä tai pysty ottamaan yhteyttä sinuun. Varmista, että sivustollanne navigointi (eli valikot ja toimintakehotteet) ovat selkeitä.

Navigointia suunnitellessa pidä mielessä ajattelutapa: "yhden askeleen edellä". Tarjoa kullakin sivulla selkeä tapa edetä. Esimerkiksi jos sivustonne käyttäjä etsiikurssia, on oletettavaa, että matkalla herää kysyttävää, joten pidä huolta, että sivustolla on sopiva ratkaisu tähän, esimerkiksi ohjaus yhteydenottolomakkeeseen.

Käytättekö kuvia tai videoita?

Älä aliarvioi visuaalista voimaa. WordStreamin tutkimuksen mukaan ihmisaivot prosessoivat kuvia 60,000 kertaa nopeammin kuin tekstiä. Tämä tarkoittaa, että ensimmäinen asia, jonka kävijä näkee laskeutumissivulla, on siinä käytetty valokuva tai muu visuaalinen elementti.

Tämä ei toki tarkoita, että mikä vain kuvamateriaali menee läpi. Käytä yrityksellenne ominaista kuvamateriaalia näyttääksenne, ketä te olette. Oman tyylin noudattaminen ei vain herätä luottamusta, vaan myös auttaa erottautumaan.

Valokuvien lisäksi videot ovat myös hyvä työkalu uusien asiakkaiden houkutteluun. Video, jossa kuvataan esimerkiksi tiimiänne tai koulutustilanteita antaa potentiaaliselle asiakkaalle mukavan kurkistuksen toimintaanne. 

 

 2. Älä luota siihen, että liidit löytävät teidät "luonnostaan". Näe vaivaa.

Ehkä olet kuullut termin SEO? Se on lyhenne termistä search engine optimization, joka kääntyy suomeksi hakukoneoptimoinniksi. Hakukoneoptimointi on avain, jolla avaat portit parempaan hakukonenäkyvyyteen. Sen avulla kaltaisianne palveluntarjoajia etsivät henkilöt löytävät nettisivuillenne.

Vaikka hakukoneoptimointi voi olla hankalaa, haluamme vinkata kolmesta helposta tavasta, joilla voit optimoida nettisivujanne ja parantaa sijoituksianne hakukoneissa.

Käytä meta titleä ja meta descriptionia

Meta title ja meta description eivät ole toistaiseksi vakiinnuttaneet suomenkielisiä nimiä, mutta vapaasti kääntäen ne taipuvat muotoon metatietojen otsikko ja metakuvaus.

Toimivan hakukoneoptimoinnin ytimessä ovat selkeiksi ja huomion herättäviksi muotoillut metatietojen otsikko ja kuvaus. Niitä voisi kuvata sisäänheittäjiksi – ne informoivat käyttäjää ja hakukonetta siitä, mitä sivustoltanne voi löytää.

Metatietoihin panostamalla et vain sijoitu paremmin hakutuloksissa, vaan myös kannustat käyttäjiä klikkaamaan sivustollenne ja tutustumaan sisältöihinne.

Yritä pitää meta title 50-60 merkissä ja meta description 120-158 merkissä.

meta-description

Kirjoita blogia

Blogin kirjoittaminen voi olla erittäin hyödyllistä sivustonne verkkonäkyyvydelle.

Ensinnäkin, bloggaaminen antaa tilaisuuden rakentaa suhdetta kohdeyleisöönne. Pystyt sitouttamaan henkilöitä, jotka voivat tarvita palveluitanne ja kuljettaa heitä rivakammin läpi ostopolun.

Toiseksi, hakukoneet, kuten Google tarkastelevat verkkosivujanne kokonaisuutena. Mitä parempaa sisältönne on, sitä todennäköisemmin hakukone huomaa sivustonne.

Aktiivisen blogin pitäminen varmistaa, että olet jatkuvasti päivittämässä sivustoanne ja se antaa myös Googlelle lisää informaatiota sivustonne arvon määrittämiseen. Google arvioi sivustonne arvoa myös linkittyneisyyden perusteella. Tässä blogi nousee yleensä arvoonsa, sillä ihmiset haluavat linkittää arvokkaisiin tietolähteisiin.

 

3. Hyödynnä maksettua mainontaa

Inbound-markkinointi on mahtavaa. Jos olette tilanteessa, jossa tavoitatte uusia asiakkaita viikoittain "vain" optimoimalla nettisivujanne, niin upeaa! Valitettavasti tällaiseen tilanteeseen pääseminen ei ole kovin helppoa. Onneksi maksettu mainonta auttaa.

Näillä kolmella tavalla voit saada koulutuksenne useampien silmäparien eteen ilman, että joudut odottelemaan Googlen huomaavan nettisivunne tai puurtaksesi hartiavoimin markkinointimateriaalin parissa.

Käytä koulutushakuportaalia

Markkinoinnin pointti on tuoda tuotteet tai palvelut oikean yleisön tietoisuuteen ja saataville. Yksi parhaista tavoista tehdä tämä koulutusalan kaltaisilla vertailua ja erityyppisiä toimijoita sisältävällä alalla on käyttää hakupalvelua.

Toisin kuin Google, tämä hakukone on suunniteltu koulutusten hakemiseen ja löytämiseen. Se on myös suunniteltu nimenomaan koulutusta hakevan yleisön tarpeisiin ja siihen, että se tuo yhteen tietynlaista koulutusta tarjoavan ja sitä etsivän. Lisätietoja  koulutushakupalveluun listautumisesta voit lukea täältä.

Investoi sähköpostimarkkinointiin

Sähköpostimarkkinointi on erinomainen tapa saada huomiota nopeasti. Eventbriten mukaan 91% sähköpostin käyttäjistä tarkistaa saapuneet viestit joka päivä, mutta vain 26 % tapahtumiin liittyviä sähköposteja saavat avaavat niitä.

Monet kouluttajat eivät menesty sähköpostimarkkinoinnissa ja tämän syynä on yleensä se, että heillä ei ole sähköpostimarkkinointiin liittyvää koulutusta tai tarpeeksi laadukasta sähköpostilistaa.

Tällöin sähköpostimarkkinoinnin ostaminen ulkopuolelta voi olla erittäin hyvää vastinetta rahoille. Etsi yrityksiä, jolla on tietokanta koulutuksista kiinnostuneista henkilöistä. Näin saat tiedon koulutustarjonnastanne relevantin yleisön eteen ja teet ajankohtaisiin koulutuksiinne ilmoittautumisesta helppoa.

Hyödynnä Google Adsia

Google Ads on hyvä tapa kasvattaa näkyvyyttä hakukoneissa heti. Kyseessä on alusta, jossa voit ostaa käytännössä ostaa mainostilaa hakukoneesta, jotta mainoksesi näkyvät hakutuloksissa tietyillä hakutermeillä.

Esimerkiksi, jos tarjoat projektijohtamisen koulutuksia, voit rakentaa kampanjan aiheeseen liittyen ja asettaa sen näkymään kun hakukoneissa haetaan esimerkiksi sellaisilla termeillä kuin "projektijohtaminen koulutus" tai "projektihallintakoulutus helsinki".

Saat palvelusi sellaisten ihmisten eteen, jotka etsivät juuri sitä, mitä tarjoat. Google Adsin käyttöönotosta voit lukea tästä ilmaisesta vinkkilistasta.

 

Älä kuihdu pois luottamalla "vanhaan" asiakaskuntaan. Kokoa sen sijaan markkinointistrategia, jolla saat palvelunne oikeiden ihmisten eteen ja luot uutta kauppaa.

 

 

Picture of Vilma-Riina Koppanen
Vilma-Riina Koppanen

Marketing manager